Trenerlogin

Om oss

Oslo Judoklubb ble stiftet i 1984, og er i dag en av de største judoklubbene i Norge. Klubben er tilsluttet Norges Judoforbund og Norges Idrettsforbund.

Klubben satser sterkt på barn og ungdom, og har treninger hele veien fra «knøttejudo» (4-6 år) til eldre ungdom som ønsker å satse på konkurransejudo.

Oslo Judoklubb har en lang konkurransetradisjon. Våre utøvere markerer seg jevnlig blant de beste klubbene i norgesmesterskap, både i individuelle klasser og lag. I tillegg har vi flere utøvere som konkurrerer internasjonalt.

I tillegg til avansert teknikk- og kamptrening for våre konkurranseutøvere, tilbyr vi også treninger for voksne nybegynnere og for mosjonister.

I januar 2017 flyttet vi inn i nye, flotte lokaler på Skullerud, ved siden av Oslo Klatresenter.

Hva er judo?

Judo («den myke vei») er en japansk kampidrett som består av kast, holdeteknikker, og for utøvere over 16 år, armlås og kvelninger. I judo er ferdighet, teknikk, timing og smidighet det viktigste fremfor rå styrke. Det viktigste prinsippet i judo er utnyttelse av motstanderens styrke og fart. Målet er å utnytte motstanderens styrke til egen fordel, gjennom å ta kontrollen og få ham ut av balanse. Det er lite skader, selv om det er en fullkontakt kampidrett. Judo er effektivt som selvforsvar, men først når man selv blir angrepet.

Judo er verdens 7. største olympiske idrett med over 20 millioner utøvere på verdensbasis og har vært OL-gren siden 1964. Det internasjonale Judoforbundet har over 200 medlemsland.

Denne Informasjonen på denne siden er hentet fra http://www.judo.no/hva-er-judo/. Her kan du også finne mer informasjon om judo, konkurranser, sportens historie og annet.